söndag 29 september 2013

HKK läxa

Jag bestämde mig efter många om och men att laga Amerikanska Choklad Pannkakor. Inte så avancerat, hade inte mycket tid och laga mat är inte min grej. Det är nästans om att baka, och baka är kul så dels därför jag valde det. Hade inte så mycket hemma heller och lite tid då jag skulle iväg lite senare, det är snabbt och enkelt.
Men jag började med att leta upp mitt recept jag skrev för några år sedan. Det ser ut såhär:

2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk socker
2 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör       (Motsvarar ca 50g)
1 ägg
      Det är grund receptet.
Jag ändrade receptet lite, hade först och främst i ca 2-3 msk vaniljsocker och sedan ca 2 1/2 msk kakao.
Fördubblade de även då hela familjen skulle äta (5 pers) och receptet var skrivet till ca 2 personer.

Jag började med att blanda alla torra ingredienser så att bakpulvret skulle fördela sig jämt, så inte en pannkaka jäste och en annan inte alls.
Sedan så blandade jag i de "rinnande ingredienserna i bunken med de torra. Blandade. Dock blev den väldigt rinnig så jag helde i mer mjöl.
Sedan så startade jag en platta och satte på stekpannan på den så den skulle bli varm. Samt la i lite smör i den så inte pannkakorna skulle fastna. Väntade lite tills den blev varm och sedan gjorde jag en testpannkaka. Den slängde jag även.
Sedan började jag med de riktiga, tog en slev och la upp två och två i pannan. De skulle vändas när de var lite bubbliga på ovansidan.  Råkade förstöra några då de inte riktigt var "färdiga" att vända, så det blev lite smet lite överallt. Men de gick och äta de med.
Är nöjd, men de blev dock inte så fina då de ser gråa ut. Men riktigt goda!
Skulle jag ändra något till nästa gång så skulle jag göra mer smet, då de blev lite lite.


Bilder kommer snart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar