torsdag 13 mars 2014

Kyckling HKK

Vi fick denna dagen prova på att "stycka" en kyckling. Eller ja inte stycka kanske men dela den och ta av den från benen och göra det till filéer. Jag tycker det är fruktansvärt äckligt att göra sådana här saker och kan erkänna att jag var väldigt mesig i början. Men efter ett tag så bestämde jag mig för att göra det även om jag egentligen inte ville. Lyckades iallafall med att få av köttet från benet.

Efter det så skulle vi laga något av kycklingen. Vi bestämde oss för att göra curry gryta med ris. (Vi gör ofta ris märker jag nu).
Vi började i allfall med att dela filéerna i bitar och stekte dom med lite peppar på. Vi hade sedan gjort en redning med mjölk och mjöl och hällt i en kastrull med vatten. Vi smaksatte sedan med olika kryddor  tills vi blev nöjda och lade sedan i kycklingen och lät de koka tills redningen blev lite tjockare. Vi hade även under denna tiden kokat ris och allt blev klart samtidigt och det blev riktigt gott!
Vi hade även här kunnat göra någon sallad eller på något vis gjort det en aning nyttigare så säga. Men ändå nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar