torsdag 13 mars 2014

Tröja


Jag har gjort en tröja.
Jag började med att välja ut en mall som jag sedan gjorde små ändringar på. Jag gjorde bland annat öppningen mycket större över axlarna och förkortade armarna en del. 
Sedan så delade jag på mallen så jag fick en för överdelen och en för underdelen på tröjan. Såklart en för bak och fram med. Jag klippte sedan ut mallen och nålade fast på tyget som jag ville ha. Klippte ut de och sydde runt kanterna så de inte skulle bli fransade eller liknande. Sydde sedan ihop nedre delarna på de övre. Sedan så sydde jag fast axlarna mot varandra och sedan på med armarna. Sydde sedan noggrant ihop sidorna så det skulle bli exakta linjer med de vita och rosa. 
Tröjan var sedan klar och jag strök kanter och hela tröjan så det inte skulle fransa sig och bli ful. 

Sedan så skulle jag göra rosetten. Klippte först ut 4 delar. En stor som skulle vli själva rosetten, sedan två lika långa till banden och en liten för att sätta i mitten. Sydde kanterna och sydde ihop de över mitten och strök de. Sedan vrängde jag de och sydde fast delarna där jag ville ha de. Sedan så var det bara att sy på rosetten på tröjan.

KLAR!
Blev riktigt nöjd med den trotts att jag lyckades få symaskinen att krångla ibland så tycker jag ändå jag lyckades bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar